Pierre Gasslander

I huvudet på en entreprenör

Vi har träffat Pierre Gasslander, en av grundarna av Will Brand för en intervju kring hans tankar på uppstart av nya företag. 

Pierre, först: vad gör Will Brand egentligen?

Se oss som mellanhanden mellan ditt företag och din leverantör av profilprodukter. Vi hjälper dig att hitta rätt leverantör av profilreklam, trycksaker, presenter och kontorsmaterial – bland annat! Vi har ett nätverk av olika leverantörer i hela världen och kan hitta rätt produkter i rätt kvalitet som matchar ditt behov. Skulle du göra detta själv så kan det ta mycket tid för dig, och du vet inte vilka leverantörer som är bäst och håller vad de lovar. Eller om du missat någon leverantör som skulle kunna göra det bättre eller billigare.

Ditt företag är ju nystartat – hur tänkte du när du satte ihop teamet?

Det är extremt viktigt att hitta rätt folk när man startar ett företag från scratch! Det sämsta man kan göra är att man är några polare med gemensamma intressen som kör igång i egen låda. Jag brukar ta ett exempel kring alla de craft-beer bryggerier som det går tretton på dussinet i Sverige. De flesta verkar vara startade av ett par ”hemmabryggare” med visionen att brygga världens bästa öl. Problemet när ”tre skägg” slår sig ihop är då att dels så kommer de ha olika åsikter om vad världens bästa öl är, dels så saknar de all annan kunskap som behövs för att driva ett framgångsrikt företag. Ju fler kockar desto sämre soppa helt enkelt. De bryggerier som det går bra för har i stället en person som är bryggerichef med fullt ansvar för produktionen, en person som är en hejare på design och marknadsföring, och en person som är ekonomiskt lagd med bokföring, förhandlingar och inte minst logistik. För det handlar inte bara om att brygga en bra öl, utan det handlar om att tillverka, lagerhålla och sälja en bra produkt, till ett pris som kunden är villig att betala och som du tjänar tillräckligt mycket pengar på!

Kul att du nämnde produktutveckling! Vad ska ett företag tänka på där?

Inom mjukvarubranschen pratatar man mycket om MVP – Minimum Viable Product. Det betyder att man skall utveckla en produkt, exempelvis en app, med minsta (eller tillräcklig) användbara funktionalitet för att fylla sitt syfte. Släpp den sedan på marknaden, och fånga in vad kunderna tycker om den! Sedan bestämmer du dig för vilka av dessa kundönskemål du ska fortsätta programmera, och hur du ska ta betalt för dem. Det kan vara exempelvis att grundversionen är gratis, men extratillbehören kostar pengar. Genom att jobba med en MVP så riskerar du inte att sitta och utveckla i åratal för att komma med en produkt som kunden inte tycker sig behöva!

Detta synsätt fungerar också vid fysiska produkter. Tänk dig att du designar en pryl, låt oss ta en elektrisk moped som exempel. Vi vet kanske inte vad kunden efterfrågar, så vi erbjuder fem olika färger, två olika motorer, två olika sorters hjul – och helt plötsligt har vi ett stort logistikproblem. Eftersom vi är ett nystartat företag så har vi begränsat med pengar, så vi kan inte köpa in allt i lager. Det betyder att vi måste välja

  • Antingen köper vi små serier av allt, och lagerhåller. Det blir dyrt, för vi kan inte få mängdrabatter, och vi riskerar att ingen köper den där rosa färgen = måste rea bort den.
  • Eller så väntar man på att kunden ska beställa den konstiga motorn eller den udda färgen, och då i vår tur beställer in sakerna från vår leverantör. Det innebär långa leveranstider och en sur kund.

Lösningen är i stället att släppa mopeden i en färg och utformning, och nätverka sedan med kunderna och fråga vad de tycker om den, om de skulle önskat en kraftigare motor, och vilka andra färger de skulle varit intresserade av. Dessa varianter släpper man sedan år två – och till ett högre pris! Det är inte för inte som Henry Ford ska ha sagt ”kunden kan välja vilken färg han vill, bara han väljer svart” när han uppfann det löpande bandet!

Tack Pierre för väldigt tänkvärda ord!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *